keskiviikko 7. elokuuta 2013

Pasta Carbonara

Heippa!

Joskus mainostin teillä täällä sitä, miten kivaa meillä oli, kun S ja J tuli kylään ja saatiin valmistaa heille pasta carbonaraa. :) Tämä on itse asiassa mieheni todellinen suosikkiresepti ja hän osaa tehdä tämän niiiin hyvin! Parasta pastaa! Ja täyden kympin ohje vielä. ;) Nämä ohje oli kuulemma jostain netistä löytynyt, mutta nyt en osaa sanoa mistä - minä sain tämän mieheltäni.

Pasta Carbonara

250 g tuorepastaa (esim. fettuccine)
120 g saunapalvikinkkua
2 rkl oliiviöljyä (me käytimme aurinkokuivattujen tomaattien öljyä)
n. 30 g sinihomejuustoa
2 munaa
2 dl vispikermaa
mustapippuria
parmesaanijuustoraastetta

1. Leikkaa kinkku noin puolen sentin suikaleiksi. Kiehauta rapeiksi öljyssä. Ota pannu pois levyltä ja paloittele sinihomejuusto kinkkujen sekaan ja anna sulaa.

2. Keitä pasta ohjeen mukaan. Vatkaa munien rakenne rikki ja sekoita kerma joukkoon. Siivilöi kypsä pasta ja sekoita heti kinkkusuikaleiden joukkoon. Sekoita kermaseos kuuman pastan joukkoon.

3. Annostele lämpimille lautasille ja tarjoa mustapippurin ja juustoraasteen kera.


Ensin kinkut suikaloidaan...

Oliiviöljyä - tai tässä tapauksessa aurinkokuivattujen tomaattien öljyä paistamiseen. :)

Tuorepasta kypsyy nopeasti!

Paista kinkkuja pannulla, kunnes niistä tulee rapeita. :)

Sinihomejuustoa mukaan oman maun mukaan!

Ota pois hellalta ja anna juuston sulaa joukkoon - nam!

Sekoita kerma ja munat.

Lisää kermaseos kinkkujen joukkoon.

Lopuksi lisää vielä pastat kasarille. :)

Todellista herkkua - mustapippuri ja parmesan kruunaa kokonaisuuden!

Piparminttuisen arviointi

*** = 10

Tämä on todella suosikkipastaani! Niin täyteläistä ja helppoa valmistaakin. Sinihomejuuston määrää voi säädellä oman tai vieraiden maun mukaan ja joka kerta saa vähän erimakuista pastaa. :) Kun meillä käy vieraita, teemme tämän ehdottomasti saunapalvikinkkuun, mutta muuten kinkkusuikaleetkin käyvät. Ne vaan eivät tietenkään ihan yhtä maukkaita ole kuin aito kinkku. :) Kokeile ihmeessä! Paljonko sinun pastaasi tulee sinihomejuustoa?

tiistai 6. elokuuta 2013

Summer of ´13


Heippa!

Jokohan se olisi minunkin aika palata takaisin blogin ääreen, kun lomat alkaa olla vietetty jo? :) Aloitetaan se näin lomakuvapläjäyksellä!


Miehen kanssa mökillä yhdessä uisteltiin, yhdessä tällainen 3 kg vonkale vedettiin veneeseen. <3







Illalla vaahtokarkkeja ja makkaraa nuotiolla... <3











Mies perkasi kalan ja minä suolasin ja valmistin. :) Hyvää oli! Tämä siis pienempi hauki kuin se mikä tuolla aikaisemmin näkyi... :)






Illanviettoa... <3





Sinne takaisin, vaikka heti!









Nyt mökkeily vaihtuu merenrantaan ja piknik-aamuun. Tämän tehtävän saimme itse asiassa kaasoiltani! :)












Tämän nami-nami-sieni-pekonipiirakan ohjeen tulen joskus tänne teille jakamaan!




Ja sitten vielä mummula-kuvia!







Komea lahna tuli verkoilla, eikös? :)




Meillä mies tekee huippuletut! <3








 Tällaiselta minun kesäni on näyttänyt - toivottavasti sinullakin on ollut hyvä kesä! :)

torstai 11. heinäkuuta 2013

Arkirakkautta ja hernekeittoa


Heippa ystävät!

Vaikka olen ruoanlaiton ja leivonnan suurystävä ja rakastan kaikkea itsetehtyä, niin arvostan myös suuresti sitä, kun joskus saa avata kuivakaapin ja ottaa sieltä vaan valmiin hernekeittopurkin ja laittaa nopsaa kattilaan kiehumaan. <3 Parasta tämä on, kun saan tehdä sen yhdessä tuoreen aviomieheni kanssa - mitä arkirakkautta! Aina ei tarvitse olla pihvejä ja kalliita ruokia, hernekeitto sopii tähän talouteen aivan yhtä hyvin. Sitä paitsi, opiskelijoina hernekeitto sopii myös budjettiin melko mainiosti. ;)


Laitan hernekeiton, siis myös valmiin hernekeiton sekaan usein sipulia, koska olen todella sipulin ystävä! Onneksi miehenikin on, muuten joutuisin luopumaan yhdestä parhaimmasta ainesosasta ruoalaitossa. :) Oletteko te lukijani sipulin ystäviä ja missä sipuli toimii parhaiten?

Huvittavaa vaan on, että meidän parisuhteessa yksi ensimmäisistä riidoistamme aikanaan liittyi sipuliin... Meillä oli kiire johonkin, kaapissa ei muuta kuin hernekeittopurkki (että sellainen kulinaristi minäkin olen) - minä näppäränä tyttönä valmistin nopean aterian, johon laitoin tietenkin mukaan nopeasti silpotun sipulin. Riitahan siitä tuli, kun mies mainitsi sivulauseessa, että sipulin palat voisivat olla pienempiäkin. Kyllä sitä pinnallisista asioista osataankin riidellä. :'D

Tänään hyvät ystävämme J ja S olivat täällä meillä syömässä. Niistä herkutteluista lisää myöhemmin!

Ps. Huomasithan, että muokkasin aavistuksen verran blogini nimeä? Tämä on ilmeisesti aiheuttanut sen, että vanhat linkit eivät ole toimineet ja jotkut ovat luulleet tämän blogin kadonneen tuhkatuuleen. Ei hätää, olen edelleen täällä - toivottavasti te lukijatkin olette vielä siellä! <3 Muutin asetuksianikin niin, että jatkossa kuka tahansa voi kommentoida kirjoituksiani ilman kirjautumisia tänne - kommentoikaa siis ja piristäkää tämän yksinäisen bloggaajan arkea! <3

perjantai 5. heinäkuuta 2013

Kirjolohikastike

Heipparallaa!

Opiskelijana joudun tunnustamaan, että kalaruoat ovat usein liian kalliita opiskelijabudjetille, joten aina kun kalaa saa, on se todella harvinaista herkkua! Näin honeymoonilla tietenkin herkutellaan ja siksi päätin valmistaa ihanalle miehelleni kirjolohikastiketta ja varhaisperunoita. 


Kirjolohikastike

1-2 rkl öljyä
300-400 g marinoituja kirjolohisuikaleita
½ purjoa
1 tlk ruokakermaa
ripaus suolaa
pippuria

kastikkeen kanssa varhaisperunoita ja vihersalaattia

1. Paista suikaleet kuumassa öljyssä pakkauksen ohjeen mukaan. Lisää pilkottu purjo ja kerma. Hauduta 5-10 min.

2. Mausta maun mukaan. :)





Uusi kauan odotettu paistokasarimme pääsi käyttöön!
 


 Nämä kalat paistuivat 5-10 minuutissa.



 Ah, purjoa!


 Kalat ja purjo sekoitettuna kermaan.



 Käytin sitruunapippuria, joka mielestäni toimi hyvin!





Varhaisperunat ja salaatti viimeistelevät kokonaisuuden.



Piparminttuisen arvio

*** = 10-

Tämä on yksi suosikkikalaohjeistani - helppoa ja nopeaa! Suosittelen maistamaan kastiketta ennen mausteiden lisäämistä. Omat kalasuikaleeni taisivat olla jo valmiiksi melko maustettuja. :) Helppo kalaruoka sinulle, joka et ole ehkä paljon kalasta mitään valmistanut!

Ps. Laitoin tähän päivitykseen kuvat vasta ohjeen jälkeen selkeyttä tuodakseni. Huono/hyvä kehityssuunta? :)

maanantai 1. heinäkuuta 2013

Honeymoon-salaattia ja kylmäsavustettua lohta

Hei!

Minusta tuli toissapäivänä rouva ja olen siitä kovin iloinen nyt! :) Oli mitä mahtavinta käydä tänään ekaa kertaa yhteisillä ruokaostoksilla. Ei sitä ole aikaisemmin tullut ajatelleeksi, miten paljon mies voi syödä... :p 

Häiden jälkeen kotiin tultuamme kaasot olivat ostaneet kaapin täyteen ruokaa, josta myöhemmin valmistimme aterian. Tänään kutsun sitä Honeymoon-salaatiksi. ;) Salaatin kanssa söimme kylmäsavustettua lohta. Viimein sain ottaa myös Pentikin astiastomme käyttöön salaattikulhon myötä. <3 


Honeymoon-salaatti ja kylmäsavustettu lohi

jäävuorisalaattia
kirsikkatomaatteja
kurkkua
punasipulia
paprikaa
mozzarella-juustoa

kylmäsavustettua lohta
varhaisperunoita




maanantai 24. kesäkuuta 2013

Myslikeksit

Heippa! :)

Olenkin teille jo aiemmin kertonut RuokaKlubista täällä. Tällä kertaa meillä on menossa kierros, jossa keräillään erilaisia keksien ohjeita. :) Itse laitoin tällaisen kiertoon! Tämä on nopea ja helppo ohje ja ainakin voi itselleen uskotella, että se on vähän terveellisempikin ohje! :) Tämäkin Pirkasta!


Myslikeksit

100 g margariinia
5 dl mysliä (käytin Lidlin mysliä)
1 dl sokeria
3 rkl maitoa
2 rkl siirappia
1½ dl vehnäjauhoja
1 tl leivinjauhetta

1. Sulata margariini ja lisää siihen mysli, sokeri, maito, siirappi ja vehnäjauho-leivinjauhe-seos. Sekoita hyvin.
2. Nostele lusikalla leivinpaperin päälle nokareita, jätä leviämisvara. Paista 175 asteessa noin 10 min. 


Piparminttuisen arvio

** = 9½

Helppo ja nopea tehdä, jos makean nälkä yllättää! Tein nämä Lidlin myslistä, jossa on erityisen paljon hedelmiä ja pähkinöitä. Mielestäni se mysli on erityisen hyvää maultaan, mutta leipomiseen ei ehkä mikään ihanteellisin - ei nimittäin meinaa nämä keksit pysyä kasassa. :D Mutta jos pieni ulkonäköseikka ei haittaa, niin suosittelen Lidlin mysliä!



Tonnikalamunakas

Hei ystävät!

Saanen anteeksi, etten ole päivittänyt taas vähään aikaan, mutta hääaskartelut ovat vieneet aika paljon aikaa. Näin häiden alusviikolla onkin sitten aikaa, kun on melkein kaikki jo tehtynä häitä varten. :D

Tänään Piparminttuisen keittiössä valmistetaan helppoa ja nopeaa tonnikalamunakasta. En syönyt moneen, moneen vuoteen munakasta, kunnes kokeilin tätä ohjetta ja taas maistui. :) Ohjeen olen varmaankin bongannut jostain netistä ja kirjoittanut itselleni ylös.


Tonnikalamunakas

1 rkl voita
2 rkl tonnikalaa
3 rkl paprikakuutioita
2 munaa
2 rkl kylmää vettä
suolaa mustapippuria

1. Kuullota tonnikala ja paprikat rasvassa. Sekoita muut ainekset ja lisää pannulle paistumaan. :) 


 


Piparminttuisen arvio

*** = 9½

Helppoa ja hyvää! Aineksetkin löytyvät melko usein suoraan jääkaapista. :)