torstai 15. elokuuta 2013

Kanttarelli-bolognese

Ihanaa syksy tulee!

Kyllä, minä tykkään syksystä - kaikista sen väreistä, marjoista, sienistä. Siksi on hyvä jakaa ohje, johon käyttää niitä sieniä. :) Tämä ohje on Ruoka-Pirkasta taas vaihteeksi.

Kanttarelli-bolognese

400 g jauhelihaa
25 g kuivattuja kanttarelleja (löytyy myös kaupasta)
n. 3 dl vettä
1 sipuli
1 valkosipulinkynsi
1 tl suolaa
ripaus mustapippuria
1 tlk Pirkka yrtti-tomaattimurskaa
½ rs kirsikkatomaatteja
½ dl tuoretta basilikaa hienonnettuna


1. Laita kanttarellit likoamaan murennettuina kylmään veteen.

2. Hienonna sipulit ja ruskista liha omassa rasvassaan. Lisää joukkoon sipulit. Mausta.

3. Kaada pannulle tomaattimurska ja sienet ja niiden vesi. Anna hautua 10-15 minuuttia, kunnes sienet ovat pehmeitä. Lisää vettä, jos tarvitsee.

4. Lisää kastikkeen pinnalle kirsikkatomaatit ja basilika. Tarjoa esim. spagetin ja juustoraasteen kera.


Kuivattuja kanttarelleja. <3

Liha ja sipuli ruskistetaan, lisätään myöhemmin sienet.
Minä käytin taas kerran Tagliatelle-pastaa. :)

Tässä ovat jo sienetkin mukana. :)
Nam nam!



Piparminttuisen arviointi

** = 8

Tämä oli ihan perusruokaa, oikeastaan tosi perusbolognese. Enemmän olisi saanut pisteitä, jossa siinä olisi ollut jotain, joka olisi vielä enemmän säväyttänyt. ;) Mutta hyvää kuitenkin oli, sienet toimii lihan kanssa loistavasti. :) 

keskiviikko 14. elokuuta 2013

Mausteinen marja-hedelmäsalaatti

Moi!

Vähän jännitti tätä ohjetta testata, koska heti suoraan piti tarjota vieraille, mutta olin kuitenkin niin tyytyväinen ohjeeseen, että tulen jakamaan tämän teillekin. :) Ohje on Yhteishyvästä, hieman muunneltuna tässä minulla.

Mausteinen marja-hedelmäsalaatti

250 g pakastemarjoja
1prk säilykeananaspaloja
1 omena
1 banaani

Mausteliemi

2 dl omenamehua
1 kanelitanko
2 rkl ruokokidesokeria
2 tl vaniljasokeria

1. Valmista mausteliemi: kiehauta kattilassa mehu kanelitangon kanssa. Ota kattila liedeltä ja mausta.
2. Lisää lämpimään liemeen jäiset marjat, ananakset liemineen sekä hedelmät kuorittuna ja paloiteltuna.
3. Anna maustua puolisen tuntia ja poista kanelitanko ennen tarjoilua.




Piparminttuisen arviointi

 ** = 9

Helppo tehdä - hyvä syödä. ;) Mainio vaihtoehto perushedelemäsalaatille ja kanelitanko tuo tähän tosi eksoottisen maun. :) Nestettä oli loppujen lopuksi aika paljon, ehkä olisi voinut vähemmänkin laittaa. Tähän voi tietty soveltaa monia muitakin hedelmiä.

keskiviikko 7. elokuuta 2013

Pasta Carbonara

Heippa!

Joskus mainostin teillä täällä sitä, miten kivaa meillä oli, kun S ja J tuli kylään ja saatiin valmistaa heille pasta carbonaraa. :) Tämä on itse asiassa mieheni todellinen suosikkiresepti ja hän osaa tehdä tämän niiiin hyvin! Parasta pastaa! Ja täyden kympin ohje vielä. ;) Nämä ohje oli kuulemma jostain netistä löytynyt, mutta nyt en osaa sanoa mistä - minä sain tämän mieheltäni.

Pasta Carbonara

250 g tuorepastaa (esim. fettuccine)
120 g saunapalvikinkkua
2 rkl oliiviöljyä (me käytimme aurinkokuivattujen tomaattien öljyä)
n. 30 g sinihomejuustoa
2 munaa
2 dl vispikermaa
mustapippuria
parmesaanijuustoraastetta

1. Leikkaa kinkku noin puolen sentin suikaleiksi. Kiehauta rapeiksi öljyssä. Ota pannu pois levyltä ja paloittele sinihomejuusto kinkkujen sekaan ja anna sulaa.

2. Keitä pasta ohjeen mukaan. Vatkaa munien rakenne rikki ja sekoita kerma joukkoon. Siivilöi kypsä pasta ja sekoita heti kinkkusuikaleiden joukkoon. Sekoita kermaseos kuuman pastan joukkoon.

3. Annostele lämpimille lautasille ja tarjoa mustapippurin ja juustoraasteen kera.


Ensin kinkut suikaloidaan...

Oliiviöljyä - tai tässä tapauksessa aurinkokuivattujen tomaattien öljyä paistamiseen. :)

Tuorepasta kypsyy nopeasti!

Paista kinkkuja pannulla, kunnes niistä tulee rapeita. :)

Sinihomejuustoa mukaan oman maun mukaan!

Ota pois hellalta ja anna juuston sulaa joukkoon - nam!

Sekoita kerma ja munat.

Lisää kermaseos kinkkujen joukkoon.

Lopuksi lisää vielä pastat kasarille. :)

Todellista herkkua - mustapippuri ja parmesan kruunaa kokonaisuuden!

Piparminttuisen arviointi

*** = 10

Tämä on todella suosikkipastaani! Niin täyteläistä ja helppoa valmistaakin. Sinihomejuuston määrää voi säädellä oman tai vieraiden maun mukaan ja joka kerta saa vähän erimakuista pastaa. :) Kun meillä käy vieraita, teemme tämän ehdottomasti saunapalvikinkkuun, mutta muuten kinkkusuikaleetkin käyvät. Ne vaan eivät tietenkään ihan yhtä maukkaita ole kuin aito kinkku. :) Kokeile ihmeessä! Paljonko sinun pastaasi tulee sinihomejuustoa?

tiistai 6. elokuuta 2013

Summer of ´13


Heippa!

Jokohan se olisi minunkin aika palata takaisin blogin ääreen, kun lomat alkaa olla vietetty jo? :) Aloitetaan se näin lomakuvapläjäyksellä!


Miehen kanssa mökillä yhdessä uisteltiin, yhdessä tällainen 3 kg vonkale vedettiin veneeseen. <3







Illalla vaahtokarkkeja ja makkaraa nuotiolla... <3











Mies perkasi kalan ja minä suolasin ja valmistin. :) Hyvää oli! Tämä siis pienempi hauki kuin se mikä tuolla aikaisemmin näkyi... :)






Illanviettoa... <3





Sinne takaisin, vaikka heti!









Nyt mökkeily vaihtuu merenrantaan ja piknik-aamuun. Tämän tehtävän saimme itse asiassa kaasoiltani! :)












Tämän nami-nami-sieni-pekonipiirakan ohjeen tulen joskus tänne teille jakamaan!




Ja sitten vielä mummula-kuvia!







Komea lahna tuli verkoilla, eikös? :)




Meillä mies tekee huippuletut! <3








 Tällaiselta minun kesäni on näyttänyt - toivottavasti sinullakin on ollut hyvä kesä! :)

torstai 11. heinäkuuta 2013

Arkirakkautta ja hernekeittoa


Heippa ystävät!

Vaikka olen ruoanlaiton ja leivonnan suurystävä ja rakastan kaikkea itsetehtyä, niin arvostan myös suuresti sitä, kun joskus saa avata kuivakaapin ja ottaa sieltä vaan valmiin hernekeittopurkin ja laittaa nopsaa kattilaan kiehumaan. <3 Parasta tämä on, kun saan tehdä sen yhdessä tuoreen aviomieheni kanssa - mitä arkirakkautta! Aina ei tarvitse olla pihvejä ja kalliita ruokia, hernekeitto sopii tähän talouteen aivan yhtä hyvin. Sitä paitsi, opiskelijoina hernekeitto sopii myös budjettiin melko mainiosti. ;)


Laitan hernekeiton, siis myös valmiin hernekeiton sekaan usein sipulia, koska olen todella sipulin ystävä! Onneksi miehenikin on, muuten joutuisin luopumaan yhdestä parhaimmasta ainesosasta ruoalaitossa. :) Oletteko te lukijani sipulin ystäviä ja missä sipuli toimii parhaiten?

Huvittavaa vaan on, että meidän parisuhteessa yksi ensimmäisistä riidoistamme aikanaan liittyi sipuliin... Meillä oli kiire johonkin, kaapissa ei muuta kuin hernekeittopurkki (että sellainen kulinaristi minäkin olen) - minä näppäränä tyttönä valmistin nopean aterian, johon laitoin tietenkin mukaan nopeasti silpotun sipulin. Riitahan siitä tuli, kun mies mainitsi sivulauseessa, että sipulin palat voisivat olla pienempiäkin. Kyllä sitä pinnallisista asioista osataankin riidellä. :'D

Tänään hyvät ystävämme J ja S olivat täällä meillä syömässä. Niistä herkutteluista lisää myöhemmin!

Ps. Huomasithan, että muokkasin aavistuksen verran blogini nimeä? Tämä on ilmeisesti aiheuttanut sen, että vanhat linkit eivät ole toimineet ja jotkut ovat luulleet tämän blogin kadonneen tuhkatuuleen. Ei hätää, olen edelleen täällä - toivottavasti te lukijatkin olette vielä siellä! <3 Muutin asetuksianikin niin, että jatkossa kuka tahansa voi kommentoida kirjoituksiani ilman kirjautumisia tänne - kommentoikaa siis ja piristäkää tämän yksinäisen bloggaajan arkea! <3

perjantai 5. heinäkuuta 2013

Kirjolohikastike

Heipparallaa!

Opiskelijana joudun tunnustamaan, että kalaruoat ovat usein liian kalliita opiskelijabudjetille, joten aina kun kalaa saa, on se todella harvinaista herkkua! Näin honeymoonilla tietenkin herkutellaan ja siksi päätin valmistaa ihanalle miehelleni kirjolohikastiketta ja varhaisperunoita. 


Kirjolohikastike

1-2 rkl öljyä
300-400 g marinoituja kirjolohisuikaleita
½ purjoa
1 tlk ruokakermaa
ripaus suolaa
pippuria

kastikkeen kanssa varhaisperunoita ja vihersalaattia

1. Paista suikaleet kuumassa öljyssä pakkauksen ohjeen mukaan. Lisää pilkottu purjo ja kerma. Hauduta 5-10 min.

2. Mausta maun mukaan. :)





Uusi kauan odotettu paistokasarimme pääsi käyttöön!
 


 Nämä kalat paistuivat 5-10 minuutissa.



 Ah, purjoa!


 Kalat ja purjo sekoitettuna kermaan.



 Käytin sitruunapippuria, joka mielestäni toimi hyvin!





Varhaisperunat ja salaatti viimeistelevät kokonaisuuden.



Piparminttuisen arvio

*** = 10-

Tämä on yksi suosikkikalaohjeistani - helppoa ja nopeaa! Suosittelen maistamaan kastiketta ennen mausteiden lisäämistä. Omat kalasuikaleeni taisivat olla jo valmiiksi melko maustettuja. :) Helppo kalaruoka sinulle, joka et ole ehkä paljon kalasta mitään valmistanut!

Ps. Laitoin tähän päivitykseen kuvat vasta ohjeen jälkeen selkeyttä tuodakseni. Huono/hyvä kehityssuunta? :)

maanantai 1. heinäkuuta 2013

Honeymoon-salaattia ja kylmäsavustettua lohta

Hei!

Minusta tuli toissapäivänä rouva ja olen siitä kovin iloinen nyt! :) Oli mitä mahtavinta käydä tänään ekaa kertaa yhteisillä ruokaostoksilla. Ei sitä ole aikaisemmin tullut ajatelleeksi, miten paljon mies voi syödä... :p 

Häiden jälkeen kotiin tultuamme kaasot olivat ostaneet kaapin täyteen ruokaa, josta myöhemmin valmistimme aterian. Tänään kutsun sitä Honeymoon-salaatiksi. ;) Salaatin kanssa söimme kylmäsavustettua lohta. Viimein sain ottaa myös Pentikin astiastomme käyttöön salaattikulhon myötä. <3 


Honeymoon-salaatti ja kylmäsavustettu lohi

jäävuorisalaattia
kirsikkatomaatteja
kurkkua
punasipulia
paprikaa
mozzarella-juustoa

kylmäsavustettua lohta
varhaisperunoita