torstai 16. toukokuuta 2013

Kinkkutäytteiset ohukaiset

Hei sinä!

Tänään tarjolla olisi täytettyjä ohukaisia!

Olin ihan pikkutyttö, kun opin paistamaan lättyjä mummulassa. Niitä oonkin väsännyt sen jälkeen satoja, mutta en vielä koskaan täytettyjä sellaisia. Uskomatonta! Nyt kuitenkin löytyi ihan kiva ohje, yllättäen jälleen kerran Ruoka-Pirkasta. ;) <3 Sen verran ohjetta muokkasin, etten käyttänyt ohrajauhoja, vaan pelkkiä vehnäjauhoja ja tässä siis se ohje, jolla itse tämän toteutin. :)

Kinkkutäytteiset ohukaiset

Taikina

½ l kevytmaitoa
3 dl vehnäjauhoja
2 kananmunaa
3/4 tl suolaa
2 rkl öljyä

Täyte

2 rs herkkusieniä (jos on sienikammoisia, niin paprikaakin voi käyttää)
1 sipuli
1 rkl öljyä
½ tl kirveliä
mustapippuria
1/4 tl suolaa
1 pkt saunapalvikinkkua viipaleina
n. 300 g juustoa

1. Valmista taikina turpoamaan. Sekoita kaikki ainekset sekaisin.


2. Täytettä varten viipaloi sienet ja silppua sipuli. Ruskista sienet ja sipuli öljyssä kevyesti ja mausta. (itse siis tosiaan käytin tässä paprikaa, kun oli vieraina sienikammoisia ;)) Siirrä erilliselle lautaselle odottamaan. Viipaloi juusto valmiiksi.


3. Kaada taikinaa paistinpannulle, paista toiselta puolelta ja käännä. Toiselle puolelle lättyä levitä täytettä: kolme viipaletta kinkkua, herkkusieniseosta ja juustoviipaleita. Taita ruskistunut lätty kaksinkerroin ja nosta lautaselle. Toimi samalla tavalla muidenkin lättyjen kanssa. :)




Piparminttuisen arvio

** = 9-

Nam nam, oikein hyvä välipala tai oikeastaan ihan pääruoka! Helppo tehdä ja näitä raaka-aineitakin usein löytyy kaapista valmiina. :) Lätyt olivat vaan melko hajoamisherkkiä täyttämisen jälkeen, joten esteettisyyden saavuttamiseksi pitäisi aika lailla vielä harjoitella. ;) Mut suosittelen, näitäkin!


sunnuntai 5. toukokuuta 2013

Suklaa-kookoskakku

 Heippa!

Vihjailin jo viime kirjoituksessa, että meillä oli oikea herkutteluviikonloppu ystävän kanssa tässä vähän aikaa sitten. Sitä se todella oli, leivottiin nimittäin tällainen kakkukin! Tämä on sinulle, joka rakastat suklaata ja kookosta! <3 Myös sinulle, joka et jaksa vatkata - tätä ei nimittäin tarvitse! (paitsi kermat ;))

Suklaa-kookoskakku (Pirkka Ruoka) 

5 dl vehnäjauhoja
4 dl sokeria
3/4 dl kaakaojauhetta
1 tl soodaa
1 tl vanilliinisokeria
½ tl suolaa
150 g margariinia
1 prk maitorahkaa
½ dl maitoa
2 kananmunaa

Täyte

1 tlk mangoviipaleita (Pirkka)
1 prk kuohukermaa
2 prk maustettua sitruunarahkaa (Valio)
1 rkl sokeria
1 dl kookoshiutaleita

(Reunoille)

(2 dl kuohukermaa
kookoshiutaleita)


1. Voitele ja leivitä kakkuvuoka kookoshiutaleilla.
2. Sekoita jauhot, sokeri, kaakaojauhe, sooda, vanilliinisokeri ja suola keskenään. Sulata rasva ja anna sen jäähtyä.
3. Sekoita jauhoihin rasva, rahka, maito ja munat. Sekoita puuhaarukalla sekaisin.



 
4. Kaada taikina vuokaan ja paista 200 asteessa alatasolla n. 55 minuuttia. 
5. Kumoa kakku hieman jäähtyneenä ja anna jäähtyä kokonaan.
6. Leikkaa kakku kolmeen osaan. Valuta mangot ja soseuta ne. Vaahdota kerma ja yhdistä se rahkan kanssa. Mausta sokerilla.
7. Levitä puolet mangososeesta ja noin 1/3 täytteestä pohjan päälle. Ripottele päälle kookoshiutaleita. Täytä samoin seuraava väli.
8. Laita kakun päälle kerros kermaseosta ja kookoshiutaleita. Reunat voi jättää ilman kuorrutusta, mutta kauniimpi varmasti tulee jos kuorrutuksen myös reunoille laittaa. :) Omasta kakustani tuli hieman keskeneräisen näköinen, rento kakku ilman sivukuorrutuksia. :p Kakun on hyvä mehevöityä jääkaapissa useita tunteja.



Piparminttuisen arvio

** = 9

Kookos ja suklaa yhdistelmä ehdottomasti toimii! Jäi itseä harmittaa etten varannut reunoille kuorrutusta, olisi tehnyt kakusta huomattavasti kauniimman näköisen. :) Tämä kakku selvästi paranee vanhetessaan, eli heti samana iltana ei kannata syödä. Mehevöityy enemmän, kun jaksaa odottaa yön yli. :) Silti ehkä kostuttaisin sitä vielä jollain muullakin kuin pelkällä tuolla mangososeella.





perjantai 3. toukokuuta 2013

Kevättä ja kreikkalaista salaattia!



Hei rakkaat ystävät! 

Hiljaiselossa on nyt tämä blogi jo hetken aikaa ollut. Muutto on vienyt yllättävän paljon voimia ja vaikka syöty toki on ja kuvattukin jopa, niin kaikki jutut eivät vielä tänne asti ole päätyneet. :) 

Sain muuttolaatikkojen keskellä kylään yhden hyvän ystävän, ja hänen kanssaan syötiinkin sitten vaikka mitä hyvää! Muun muassa tuota kreikkalaista salaattia, josta onkin kuva tuossa ylhäällä. Jos tomaattia, kurkkua, salaattia, fetaa ja paprikaa löytyy kaapista, niin salaatti on valmis! Salaattikastikkeeksi neitsytoliiviöljyä omaan makuun sopivilla mausteilla maustettuna. :) 

Olen kyllä niin onnellinen tästä keväästä! Eilen näin jopa ensimmäiset valkovuokot ja näitä narsissejahan ollaan jo saatu ihailla jonkin aikaa! 

Kertokaahan ystävät rakkaat, millaisia ohjeita haluaisitte saada? :) Lupaan päivittää vaikka kolmen ensimmäiseksi kommentoineen toiveiden mukaan jonkinlaisen ohjeen. :)

Ihanaa kevättä! <3



maanantai 15. huhtikuuta 2013

Sipulinen broileri-sinihomejuustopasta

Sain kaksi kaasoani kylään yhtä aikaa ja tottakai silloin jotain hyvää pitää syödä. <3 Tällä kertaa tarjottavaksi valitsin sipulisen broileri-sinihomejuustopastan. Ohjeen olen joskus Pirkka Ruoka -lehdestä bongannut, tämänkin ohjeen siis sieltä. ;) Muutaman jutun ohjeesta muokkasin, tämä siis omien muokkauksieni mukaan. :)

Sipulinen broileri-sinihomejuustopasta

300 g Pirkka Tagliatelle -pastaa
450 g broilerin fileesuikaleita, hunajamarinoitu
1 sipuli
1 punasipuli
1-2 rkl öljyä
1-2 rkl balsamiviinietikkaa
1 rs Pirkka kirsikkatomaatteja
½ ps sinihomejuustomurua
n. 1½ dl pastan keitinlientä

1. Keitä pasta ohjeen mukaan.
2. Suikaloi sipulit. Paista broilerit kypsiksi ja siirrä ne lautaselle odottamaan. Kuullota sipuleita n. 5 min öljyssä. Mausta balsamiviinietikalla. 
3. Siirrä broilerit takaisin pannulle ja kuumenna. Puolita tomaatit ja lisää joukkoon. Lisää myös sinihomejuusto ja keitinliemi. 
4. Valuta pasta ja lisää joukkoon.




Piparminttuisen arvio 

Tämä oli toinen kerta, kun tätä herkkua tein ja täytyy sanoa, että onnistui paremmin kuin ensimmäisellä kerralla. :) Luulen, että sinihomejuuston määrä on ollut ratkaisevana tekijänä tässä. Ensimmäisellä kerralla laitoin sitä nimittäin omaan makuuni liikaa, mutta nyt sitä tuli oikein sopivasti. :) Helppo pastaruoka, jossa on kuitenkin sitä jotain! Maistuuko sinulle? :) 

torstai 11. huhtikuuta 2013

Vuohenjuusto-herkkusienet

Ah, sieniä!

Miten sienet voivatkaan jakaa niin mielipiteitä? Meillä on kotona aina sieniä syöty ja ehkä sen takia olen myös itse niiden suurystävä. :) Vielä kun niihin lisää toisen intohimoni, juuston, niin ai ai ai! Tämä ohje on jälleen kerran Pirkka Ruoka-lehdestä. Se vaan on niin hyvä lehti! :D Oon monesti ajatellut laittaa lehdelle palautetta, että on kyllä osannut oikeista naruista vetää, kun sellaisen lehden on kehittänyt! :)

Vuohenjuusto-herkkusienet

1 rs (500 g) Champ grilliherkkusieniä
1 sipuli
1 rkl öljyä
½ tl suolaa
ripaus mustapippuria
1 pkt vuohenjuustoa
kirsikkatomaatteja
(yrttejä)

1. Irrota puhdistetuista sienistä jalat. Hienonna jalat ja sipuli, kuullota niitä öljyssä. Mausta. Levitä sienten lakit vuokaan ja täytä ne sipuliseoksella.






2. Viipaloi juusto ja nosta viipaleet sienten päälle. Kypsennä 225 asteessa n. 10 min. Tarjoa esimerkiksi lohkoperunoiden ja paistin kanssa. :) Tästä blogista löytyy ainakin niihin ohjeet!



Piparminttuisen arvio

** = 9

Helppo ja hyvä ohje, joka varmaan olisi saanut vielä paremmat arvostelut, jos tämä bloggari ei olisi ollut niin hajamielinen että unohti kokonaan suolan ja pippurin! En käsitä, miten näin voi käydä. Oli vähän liian monta rautaa samaan aikaan tulessa. :D Lisäsin sen kyllä myöhemmin, mutta varmaan enemmän se makua siellä sisällä olisi antanut. Olen nolo wanna-be-bloggari. Mutta kannattaa kyllä kokeilla! :) 



Kuorrutettu possun ulkofilee ja lohkoperunat

Heipähei! :)

Tuolla jo edellä kerroin, että pääsiäisateriaksi meillä ei tällä kertaa syöty lammasta vaan porsaan ulkofilettä lohkoperunoiden kera. :) Tämä possuohje on Pirkka Ruoka-lehdestä bongattu, mutta sen verran muokattu, että käytin sisäfileen sijasta siis ulkofilettä. Ihan hintasyistä. :) Ostin kilon ulkofileen, joten voit siis muutkin kuorrutuksen ainekset tuplata. Lohkoperunoiden ohje on iki-ihanasta köksän kirjastani "Kotitalouden perustaidot". :)

Kuorrutettu possun ulkofilee (Pirkka)

1 (n. 600 g) Pirkka porsaan ulkofilee, marinoimaton
1 rkl Valio Oivariinia
½ tl suolaa
ripaus mustapippuria

Kuorrutus

2 tomaattia
2 viipaletta paahtoleipää
1 valkosipulinkynsi
2 rkl Pirkka konjakkisinappia (käytin ihan tavallista)
2 rkl Pirkka parmesaania raastettuna
2rkl ruohosipulia tai persiljaa hienonnettuna (jätin pois)

1. Ota filee huoneenlämpöön tuntia ennen kypsentämistä. Ruskista filee joka puolelta ja mausta suolalla sekä pippurilla. Siirrä filee uunivuokaan.




 2. Valmista kuorrutus. Hienonna tomaatit, paahtoleivät ja valkosipuli. Sekoita nämä kulhossa. Lisää sinappi, parmesaani (ja ruohosipuli). Levitä kuorrutus lihan pintaan ja painele tiiviisti.


3. Paista 200 asteisessa uunissa 30-40 astetta, kunnes fileen sisälämpötila on noin 70 astetta. Itse paistoin pidempään, koska tuossa ajoissa lämpötila ei ollut kohonnut tarpeeksi. :) Peitä vuoka foliolla ja anna hetki levätä. Leikkaa viipaleiksi ja koristele ruohosipulilla.




 


Lohkoperunat uunissa (n. 2 annosta)

 4 suurta perunaa
½ tl suolaa
1 tl paprikajauhetta
grillimaustetta
1 tl rosmariinia tai muuta yrttimaustetta
1 rkl öljyä

1. Lohko perunat ja kaada mausteet sekä öljy kulhoon. Sekoita niin, että mausteet leviävät. Levitä perunat tasaisesti pellille leivinpaperin päälle. Paista 225 asteessa n. 30-40 minuuttia. 



Piparminttuisen arvio

** = 8- (liha)
** = 9½ (perunat)

En ihan hirveästi ole paisteja tehnyt, mutta tämä oli kyllä helppo ohje tehdä. Jäin vaan itse kaipaamaan ehkä voimakkaampaa makua kuorrutteeseen, mutta se toki tulisi vain maustamisen kautta. ;) Muuten oli ihan onnistunut, ehkä liha saattoi hieman liikaa olla uunissa, mutta tuo ohjeellinen aika ei ainakaan meidän uunilla riittänyt. 

Perunoita olen tuolla ohjeella tehnyt iät ja ajat ja ne vaan on aina yhtä hyviä! Yksinkertainen on hyvää ja tuosta köksänkirjasta oon kyllä monet ohjeet aktiiviseen käyttöön ottanut. :) 





Pasha

Hei rakkaat ystävät!

Oon kyllä maailman surkein blogisti, kun kirjoitan pääsiäisohjeita monta viikkoa pääsiäisen jälkeen. :D Oon tässä juuri muuttanut ja edelleen asun pahvilaatikoiden keskellä, joten tässä ei hirveästi ole ehtinyt muuta ajatella kuin siivoamista. :) Onneksi tämä pasha menee kuitenkin ihan muutenkin jälkkärinä! 

Tämä ohje on mummultani saatu. Tein sen kaksinkertaisena annoksena, niin siitä riitti hyvin viidelle syöjälle pääsiäisaterialla. :) Pääruoaksi tarjosin kuorrutettua possun ulkofileetä, lohkoperunoita ja vuohenjuusto-herkkusieniä. Niistä lisää myöhemmin. ;)

Pasha (n. 3 annosta)

1 tlk maitorahkaa
1 dl kuohukermaa
2 keltuaista
3/4 dl sokeria
2 tl vanilliinisokeria
½-1 rkl sitruunamehua
3/4 dl rusinoita
½ dl mantelirouhetta

1. Vatkaa keltuaiset huolella. Vatkaa myös kerma omassa kulhossaan.


2. Sekoita kuivat aineet keskenään.


 2. Yhdistä kaikki aineet ja sekoita. Nopeaa ja helppoa tarjottavaksi! :)
 

Piparminttuisen arvio

*** = 10

Harvoille ohjeille annan täysiä pisteitä, mutta mielestäni tämä ohje on ehdottomasti niiden arvoinen! Todella helppo tehdä ja oikein hyvää. Sopii pääsiäispöytään, mutta myös muuten tarjottavaksi. :) Suosittelen!

Iloista Kristuksen ylösnousemusjuhlaa ja kevättä! :) Pääsiäistähän juhlitaan helluntaihin asti. ;)