keskiviikko 8. tammikuuta 2014

Kinkkupuustit

Heips! :)

Tein näitä joulun alla tarjoilupöytään, ja mielestäni ne olivat oikein maukkaita! :) Ehkä yllättävänkin aikaavieviä, mutta vaiva kyllä palkittiin ruokapöydässä!


Kinkkupuustit

50 g margariinia
5 dl maitoa
50 g hiivaa
1 rkl sokeria
1 tl suolaa
1 tl oreganoa
 n. 13 dl sämpyläjauhoja
2 dl juustoraastetta

Täyte

200 g maustettua tuorejuustoa (aurinkokuivattu tomaatti)
4 rkl punaista pestoa
300 g kinkkusuikaleita
3 dl juustoraastetta

Voiteluun

1 muna
2 rkl vettä


1. Sulata rasva ja lisää joukkoon maito. Kuumenna kädenlämpöiseksi. Liuota joukkoon hiiva.

2. Lisää sokeri, suola, oregano ja osa jauhoista vatkaten. Lisää alustaen loput jauhot sekä juusto. Kohota noin tunnin ajan.

3. Jaa taikina kahteen osa ja kauli molemmista  30 x 50 cm kokoiset levyt. Sekoita tuorejuustoa ja pesto ja levitä seos levyille. Ripottele päälle kinkut ja juusto. Rullaa tiiviiksi rullaksi ja leikkaa paloiksi. Nosta pellille leikkuupinta ylöspäin.

4. Kohota 10 min ja voitele. Paista 225 asteessa noin 12 minuuttia.



Kova työ kyllä palkitaan! 


Piparminttuisen arviointi

*** = 9½

Näissä oli kova työ, mutta se kannatti! Sämpyläjauhoihin tehty taikina vaikutti peräti terveelliseltä, vaikka muuten näissä kaikkea epäterveellistä olikin. :) Tuorejuuston voi toki korvata jollain muullakin maulla, mutta mielestäni aurinkokuivatut tomaatit toimivat hyvin. Söin näitä myös pakastuksen (koska näitä tuli PALJON) jälkeen ja silloinkin maistuivat!

Tonnikalasalaatti

Hyvää alkanutta vuotta sulle! :)

Edellisestä postauksesta on taas ehtinyt vierähtää pitkäkin tovi, mutta tänään otin taas kameran kauniiseen käteeni ja otin muutamia kuvia ruokapöydässä. :) Tällä kertaa saatte tästä todella perusohjeen, hyvän ja helpon tonnikalasalaatin! Pirkasta tämäkin on joskus bongattu.

Nam!

Tonnikalasalaatti

1 tlk tonnikalaa
2 tomaattia
½ kurkkua
½ paprika
½ punasipulia
1 ruukku jääsalaattia
1 prk raejuustoa

1. Valuta tonnikala ja pilko kasvikset. Asettele ainekset tarjoiluastiaan. Halutessasi voit käyttää salaatinkastiketta, mutta mielestäni tämä ei sitä tarvitse. :)


Piparminttuisen arviointi

** = 9+

Helppoa ja hyvää! Raejuusto kruunasi kyllä koko kokonaisuuden, ja toi jotenkin mehukkuutta salaattiin. Hyvä lounassalaatti perusaineksilla!

perjantai 6. syyskuuta 2013

Juustokinkkutorttu

Heippa! :)

Mulla odottaa tuossa pino kirjoja oppariin ja n. 600 sivua luettavaa tenttiin, mutta silti haluan tulla kirjoittelemaan teille ensin - siitä on taas kerran tovi vierähtänyt kun viimeksi olen täällä kirjoitellut. :) Ongelma onkin se, että teen jatkuvasti ruokaa ja leipomuksia, otan niistä hirveästi kuvia ja mun kone täyttyy niistä ennen kuin ehdin julkaista niitä teille asti. Ehkä pitää vaan alkaa karsia, mitä kaikkea täällä julkaisee! Kuitenkin minusta on kiva julkaista myös niitä ohjeita, jotka ei ihan suosikkejani ole, koska ne ovat varmasti jonkun toisen suosikkeja. :P  Millaisia ohjeita te kaipaatte? Perusohjeita vai jotain erikoisempaa? Makeita leipomuksia vai suolaista, ruokaa vai jälkiruokia?

Viime aikoina oon hullaantunut suolaisiin piirakoihin. Tässä tulee yksi niistä - maailman helpoin juustokinkkutorttu!


Juustokinkkutorttu

150 g voita
3 3/4 dl vehnäjauhoja
3 rkl vettä
1 tl suolaa

Täyte

150 g kinkkusuikaleita
200 g juustoraastetta
(paprikaa oman maun mukaan)
1 tlk kermaviiliä
2 munaa

1. Nypi voi ja jauhot keskenään.

2. Lisää suola ja vesi.

3. Painele taikina voideltuun vuokaan. Sekoita täyte ja kaada vuokaan. 

4. Paista 175 asteessa n. 45 min. Peitä lopussa, mikäli meinaa palaa!



Tähän käytin paprikaa, mutta sen voi toki korvata myös esim. ananaksella!



Piparminttuisen arviointi



** = 8

Hyvä peruspiirakka! Pohja on melko rasvainen, mutta sitäkin maukkaampi. ;) Suosittelen paprikan yms. lisäämistä, niin piirakka saa lisää ilmettä ja väriä.

torstai 15. elokuuta 2013

Kanttarelli-bolognese

Ihanaa syksy tulee!

Kyllä, minä tykkään syksystä - kaikista sen väreistä, marjoista, sienistä. Siksi on hyvä jakaa ohje, johon käyttää niitä sieniä. :) Tämä ohje on Ruoka-Pirkasta taas vaihteeksi.

Kanttarelli-bolognese

400 g jauhelihaa
25 g kuivattuja kanttarelleja (löytyy myös kaupasta)
n. 3 dl vettä
1 sipuli
1 valkosipulinkynsi
1 tl suolaa
ripaus mustapippuria
1 tlk Pirkka yrtti-tomaattimurskaa
½ rs kirsikkatomaatteja
½ dl tuoretta basilikaa hienonnettuna


1. Laita kanttarellit likoamaan murennettuina kylmään veteen.

2. Hienonna sipulit ja ruskista liha omassa rasvassaan. Lisää joukkoon sipulit. Mausta.

3. Kaada pannulle tomaattimurska ja sienet ja niiden vesi. Anna hautua 10-15 minuuttia, kunnes sienet ovat pehmeitä. Lisää vettä, jos tarvitsee.

4. Lisää kastikkeen pinnalle kirsikkatomaatit ja basilika. Tarjoa esim. spagetin ja juustoraasteen kera.


Kuivattuja kanttarelleja. <3

Liha ja sipuli ruskistetaan, lisätään myöhemmin sienet.
Minä käytin taas kerran Tagliatelle-pastaa. :)

Tässä ovat jo sienetkin mukana. :)
Nam nam!



Piparminttuisen arviointi

** = 8

Tämä oli ihan perusruokaa, oikeastaan tosi perusbolognese. Enemmän olisi saanut pisteitä, jossa siinä olisi ollut jotain, joka olisi vielä enemmän säväyttänyt. ;) Mutta hyvää kuitenkin oli, sienet toimii lihan kanssa loistavasti. :) 

keskiviikko 14. elokuuta 2013

Mausteinen marja-hedelmäsalaatti

Moi!

Vähän jännitti tätä ohjetta testata, koska heti suoraan piti tarjota vieraille, mutta olin kuitenkin niin tyytyväinen ohjeeseen, että tulen jakamaan tämän teillekin. :) Ohje on Yhteishyvästä, hieman muunneltuna tässä minulla.

Mausteinen marja-hedelmäsalaatti

250 g pakastemarjoja
1prk säilykeananaspaloja
1 omena
1 banaani

Mausteliemi

2 dl omenamehua
1 kanelitanko
2 rkl ruokokidesokeria
2 tl vaniljasokeria

1. Valmista mausteliemi: kiehauta kattilassa mehu kanelitangon kanssa. Ota kattila liedeltä ja mausta.
2. Lisää lämpimään liemeen jäiset marjat, ananakset liemineen sekä hedelmät kuorittuna ja paloiteltuna.
3. Anna maustua puolisen tuntia ja poista kanelitanko ennen tarjoilua.




Piparminttuisen arviointi

 ** = 9

Helppo tehdä - hyvä syödä. ;) Mainio vaihtoehto perushedelemäsalaatille ja kanelitanko tuo tähän tosi eksoottisen maun. :) Nestettä oli loppujen lopuksi aika paljon, ehkä olisi voinut vähemmänkin laittaa. Tähän voi tietty soveltaa monia muitakin hedelmiä.

keskiviikko 7. elokuuta 2013

Pasta Carbonara

Heippa!

Joskus mainostin teillä täällä sitä, miten kivaa meillä oli, kun S ja J tuli kylään ja saatiin valmistaa heille pasta carbonaraa. :) Tämä on itse asiassa mieheni todellinen suosikkiresepti ja hän osaa tehdä tämän niiiin hyvin! Parasta pastaa! Ja täyden kympin ohje vielä. ;) Nämä ohje oli kuulemma jostain netistä löytynyt, mutta nyt en osaa sanoa mistä - minä sain tämän mieheltäni.

Pasta Carbonara

250 g tuorepastaa (esim. fettuccine)
120 g saunapalvikinkkua
2 rkl oliiviöljyä (me käytimme aurinkokuivattujen tomaattien öljyä)
n. 30 g sinihomejuustoa
2 munaa
2 dl vispikermaa
mustapippuria
parmesaanijuustoraastetta

1. Leikkaa kinkku noin puolen sentin suikaleiksi. Kiehauta rapeiksi öljyssä. Ota pannu pois levyltä ja paloittele sinihomejuusto kinkkujen sekaan ja anna sulaa.

2. Keitä pasta ohjeen mukaan. Vatkaa munien rakenne rikki ja sekoita kerma joukkoon. Siivilöi kypsä pasta ja sekoita heti kinkkusuikaleiden joukkoon. Sekoita kermaseos kuuman pastan joukkoon.

3. Annostele lämpimille lautasille ja tarjoa mustapippurin ja juustoraasteen kera.


Ensin kinkut suikaloidaan...

Oliiviöljyä - tai tässä tapauksessa aurinkokuivattujen tomaattien öljyä paistamiseen. :)

Tuorepasta kypsyy nopeasti!

Paista kinkkuja pannulla, kunnes niistä tulee rapeita. :)

Sinihomejuustoa mukaan oman maun mukaan!

Ota pois hellalta ja anna juuston sulaa joukkoon - nam!

Sekoita kerma ja munat.

Lisää kermaseos kinkkujen joukkoon.

Lopuksi lisää vielä pastat kasarille. :)

Todellista herkkua - mustapippuri ja parmesan kruunaa kokonaisuuden!

Piparminttuisen arviointi

*** = 10

Tämä on todella suosikkipastaani! Niin täyteläistä ja helppoa valmistaakin. Sinihomejuuston määrää voi säädellä oman tai vieraiden maun mukaan ja joka kerta saa vähän erimakuista pastaa. :) Kun meillä käy vieraita, teemme tämän ehdottomasti saunapalvikinkkuun, mutta muuten kinkkusuikaleetkin käyvät. Ne vaan eivät tietenkään ihan yhtä maukkaita ole kuin aito kinkku. :) Kokeile ihmeessä! Paljonko sinun pastaasi tulee sinihomejuustoa?

tiistai 6. elokuuta 2013

Summer of ´13


Heippa!

Jokohan se olisi minunkin aika palata takaisin blogin ääreen, kun lomat alkaa olla vietetty jo? :) Aloitetaan se näin lomakuvapläjäyksellä!


Miehen kanssa mökillä yhdessä uisteltiin, yhdessä tällainen 3 kg vonkale vedettiin veneeseen. <3







Illalla vaahtokarkkeja ja makkaraa nuotiolla... <3











Mies perkasi kalan ja minä suolasin ja valmistin. :) Hyvää oli! Tämä siis pienempi hauki kuin se mikä tuolla aikaisemmin näkyi... :)






Illanviettoa... <3





Sinne takaisin, vaikka heti!









Nyt mökkeily vaihtuu merenrantaan ja piknik-aamuun. Tämän tehtävän saimme itse asiassa kaasoiltani! :)












Tämän nami-nami-sieni-pekonipiirakan ohjeen tulen joskus tänne teille jakamaan!




Ja sitten vielä mummula-kuvia!







Komea lahna tuli verkoilla, eikös? :)




Meillä mies tekee huippuletut! <3








 Tällaiselta minun kesäni on näyttänyt - toivottavasti sinullakin on ollut hyvä kesä! :)