maanantai 15. huhtikuuta 2013

Sipulinen broileri-sinihomejuustopasta

Sain kaksi kaasoani kylään yhtä aikaa ja tottakai silloin jotain hyvää pitää syödä. <3 Tällä kertaa tarjottavaksi valitsin sipulisen broileri-sinihomejuustopastan. Ohjeen olen joskus Pirkka Ruoka -lehdestä bongannut, tämänkin ohjeen siis sieltä. ;) Muutaman jutun ohjeesta muokkasin, tämä siis omien muokkauksieni mukaan. :)

Sipulinen broileri-sinihomejuustopasta

300 g Pirkka Tagliatelle -pastaa
450 g broilerin fileesuikaleita, hunajamarinoitu
1 sipuli
1 punasipuli
1-2 rkl öljyä
1-2 rkl balsamiviinietikkaa
1 rs Pirkka kirsikkatomaatteja
½ ps sinihomejuustomurua
n. 1½ dl pastan keitinlientä

1. Keitä pasta ohjeen mukaan.
2. Suikaloi sipulit. Paista broilerit kypsiksi ja siirrä ne lautaselle odottamaan. Kuullota sipuleita n. 5 min öljyssä. Mausta balsamiviinietikalla. 
3. Siirrä broilerit takaisin pannulle ja kuumenna. Puolita tomaatit ja lisää joukkoon. Lisää myös sinihomejuusto ja keitinliemi. 
4. Valuta pasta ja lisää joukkoon.




Piparminttuisen arvio 

Tämä oli toinen kerta, kun tätä herkkua tein ja täytyy sanoa, että onnistui paremmin kuin ensimmäisellä kerralla. :) Luulen, että sinihomejuuston määrä on ollut ratkaisevana tekijänä tässä. Ensimmäisellä kerralla laitoin sitä nimittäin omaan makuuni liikaa, mutta nyt sitä tuli oikein sopivasti. :) Helppo pastaruoka, jossa on kuitenkin sitä jotain! Maistuuko sinulle? :) 

torstai 11. huhtikuuta 2013

Vuohenjuusto-herkkusienet

Ah, sieniä!

Miten sienet voivatkaan jakaa niin mielipiteitä? Meillä on kotona aina sieniä syöty ja ehkä sen takia olen myös itse niiden suurystävä. :) Vielä kun niihin lisää toisen intohimoni, juuston, niin ai ai ai! Tämä ohje on jälleen kerran Pirkka Ruoka-lehdestä. Se vaan on niin hyvä lehti! :D Oon monesti ajatellut laittaa lehdelle palautetta, että on kyllä osannut oikeista naruista vetää, kun sellaisen lehden on kehittänyt! :)

Vuohenjuusto-herkkusienet

1 rs (500 g) Champ grilliherkkusieniä
1 sipuli
1 rkl öljyä
½ tl suolaa
ripaus mustapippuria
1 pkt vuohenjuustoa
kirsikkatomaatteja
(yrttejä)

1. Irrota puhdistetuista sienistä jalat. Hienonna jalat ja sipuli, kuullota niitä öljyssä. Mausta. Levitä sienten lakit vuokaan ja täytä ne sipuliseoksella.






2. Viipaloi juusto ja nosta viipaleet sienten päälle. Kypsennä 225 asteessa n. 10 min. Tarjoa esimerkiksi lohkoperunoiden ja paistin kanssa. :) Tästä blogista löytyy ainakin niihin ohjeet!



Piparminttuisen arvio

** = 9

Helppo ja hyvä ohje, joka varmaan olisi saanut vielä paremmat arvostelut, jos tämä bloggari ei olisi ollut niin hajamielinen että unohti kokonaan suolan ja pippurin! En käsitä, miten näin voi käydä. Oli vähän liian monta rautaa samaan aikaan tulessa. :D Lisäsin sen kyllä myöhemmin, mutta varmaan enemmän se makua siellä sisällä olisi antanut. Olen nolo wanna-be-bloggari. Mutta kannattaa kyllä kokeilla! :) 



Kuorrutettu possun ulkofilee ja lohkoperunat

Heipähei! :)

Tuolla jo edellä kerroin, että pääsiäisateriaksi meillä ei tällä kertaa syöty lammasta vaan porsaan ulkofilettä lohkoperunoiden kera. :) Tämä possuohje on Pirkka Ruoka-lehdestä bongattu, mutta sen verran muokattu, että käytin sisäfileen sijasta siis ulkofilettä. Ihan hintasyistä. :) Ostin kilon ulkofileen, joten voit siis muutkin kuorrutuksen ainekset tuplata. Lohkoperunoiden ohje on iki-ihanasta köksän kirjastani "Kotitalouden perustaidot". :)

Kuorrutettu possun ulkofilee (Pirkka)

1 (n. 600 g) Pirkka porsaan ulkofilee, marinoimaton
1 rkl Valio Oivariinia
½ tl suolaa
ripaus mustapippuria

Kuorrutus

2 tomaattia
2 viipaletta paahtoleipää
1 valkosipulinkynsi
2 rkl Pirkka konjakkisinappia (käytin ihan tavallista)
2 rkl Pirkka parmesaania raastettuna
2rkl ruohosipulia tai persiljaa hienonnettuna (jätin pois)

1. Ota filee huoneenlämpöön tuntia ennen kypsentämistä. Ruskista filee joka puolelta ja mausta suolalla sekä pippurilla. Siirrä filee uunivuokaan.




 2. Valmista kuorrutus. Hienonna tomaatit, paahtoleivät ja valkosipuli. Sekoita nämä kulhossa. Lisää sinappi, parmesaani (ja ruohosipuli). Levitä kuorrutus lihan pintaan ja painele tiiviisti.


3. Paista 200 asteisessa uunissa 30-40 astetta, kunnes fileen sisälämpötila on noin 70 astetta. Itse paistoin pidempään, koska tuossa ajoissa lämpötila ei ollut kohonnut tarpeeksi. :) Peitä vuoka foliolla ja anna hetki levätä. Leikkaa viipaleiksi ja koristele ruohosipulilla.




 


Lohkoperunat uunissa (n. 2 annosta)

 4 suurta perunaa
½ tl suolaa
1 tl paprikajauhetta
grillimaustetta
1 tl rosmariinia tai muuta yrttimaustetta
1 rkl öljyä

1. Lohko perunat ja kaada mausteet sekä öljy kulhoon. Sekoita niin, että mausteet leviävät. Levitä perunat tasaisesti pellille leivinpaperin päälle. Paista 225 asteessa n. 30-40 minuuttia. 



Piparminttuisen arvio

** = 8- (liha)
** = 9½ (perunat)

En ihan hirveästi ole paisteja tehnyt, mutta tämä oli kyllä helppo ohje tehdä. Jäin vaan itse kaipaamaan ehkä voimakkaampaa makua kuorrutteeseen, mutta se toki tulisi vain maustamisen kautta. ;) Muuten oli ihan onnistunut, ehkä liha saattoi hieman liikaa olla uunissa, mutta tuo ohjeellinen aika ei ainakaan meidän uunilla riittänyt. 

Perunoita olen tuolla ohjeella tehnyt iät ja ajat ja ne vaan on aina yhtä hyviä! Yksinkertainen on hyvää ja tuosta köksänkirjasta oon kyllä monet ohjeet aktiiviseen käyttöön ottanut. :) 





Pasha

Hei rakkaat ystävät!

Oon kyllä maailman surkein blogisti, kun kirjoitan pääsiäisohjeita monta viikkoa pääsiäisen jälkeen. :D Oon tässä juuri muuttanut ja edelleen asun pahvilaatikoiden keskellä, joten tässä ei hirveästi ole ehtinyt muuta ajatella kuin siivoamista. :) Onneksi tämä pasha menee kuitenkin ihan muutenkin jälkkärinä! 

Tämä ohje on mummultani saatu. Tein sen kaksinkertaisena annoksena, niin siitä riitti hyvin viidelle syöjälle pääsiäisaterialla. :) Pääruoaksi tarjosin kuorrutettua possun ulkofileetä, lohkoperunoita ja vuohenjuusto-herkkusieniä. Niistä lisää myöhemmin. ;)

Pasha (n. 3 annosta)

1 tlk maitorahkaa
1 dl kuohukermaa
2 keltuaista
3/4 dl sokeria
2 tl vanilliinisokeria
½-1 rkl sitruunamehua
3/4 dl rusinoita
½ dl mantelirouhetta

1. Vatkaa keltuaiset huolella. Vatkaa myös kerma omassa kulhossaan.


2. Sekoita kuivat aineet keskenään.


 2. Yhdistä kaikki aineet ja sekoita. Nopeaa ja helppoa tarjottavaksi! :)
 

Piparminttuisen arvio

*** = 10

Harvoille ohjeille annan täysiä pisteitä, mutta mielestäni tämä ohje on ehdottomasti niiden arvoinen! Todella helppo tehdä ja oikein hyvää. Sopii pääsiäispöytään, mutta myös muuten tarjottavaksi. :) Suosittelen!

Iloista Kristuksen ylösnousemusjuhlaa ja kevättä! :) Pääsiäistähän juhlitaan helluntaihin asti. ;)




lauantai 23. maaliskuuta 2013

Kasvis-cannelonit

Operaatio tyhjennetään jääkaappi ennen muuttoa! 

Jääkaapista löytyi broilerilasagnesta jäänyttä pestoa, mihinkäs sen oikein käyttäis? Nopealla googlauksella löysin tämän ohjeen Jokakokki-sivustolta, joka osoittautui oikein potentiaaliseksi ohjeeksi kokeilla. :) Kaupasta ei ihan kaikkia ainesosia löytynyt, joten pikkaisen ohjetta muokkasin ja puolitin määriä, tällainen ohje oli lopputuloksena:

Kasvis-cannelonit

½ pkt canneloneja (löytyy makaroni-hyllyltä)
n. ½ purkkia pestoa
1 ps Findus Ratatouille -kasviksia
1 prk raejuustoa
ripaus mustapippuria
ripaus grillausmaustetta
ripaus oreganoa 
1 prk ananaspaloja
½ prk ruokakermaa
1 prk chili-tomaattimurskaa
pari valkosipulin kynttä
juustoraastetta

1. Kuullota murskattuja valkosipulin kynsiä öljyssä (käytin wokki-öljyä), lisää kasvikset joukkoon. Anna olla hellalla, kunnes pehmenee.
2. Ota kasvikset pois hellalta ja lisää pari teelusikallista pestoa ja hitusen tomaattimurskaa. Lisää myös raejuusto sekä mausteet. 
3. Täytä cannelonit esim. teelusikan avulla (sotkuista puuhaa!). Laita cannelonit uunivuokaan, laita päälle ananaspalat ja loppu pesto. Kaada päälle vielä kerma ja tomaattimurska sekä ripottele juustoraaste.
4. Paista 225 asteessa n. 20 min tai kunnes pinta saa kauniin värin. 


Piparminttuisen arvio

** = 9+

Olen viime aikoina aloittanut opettelemaan erilaisten kasvisruokien tekemistä. Tätä ohjetta pidin tosi kivana ja helppona sekä nopeana! Ainoastaan cannelonien täyttäminen on tosi sotkuista puuhaa, mutta eipä sitä sotkua sitten valmiista ruoasta näe. ;) Jos et ole tulisen ruoan ystävä, laita tavallista tomaattimurskaa mieluummin kuin chilillä maustettua. 
Kiitos Jokakokille hyvästä ohjeesta! :) 



perjantai 22. maaliskuuta 2013

Broileri-pestolasagne

Tämän ohjeen bongasin Koskenlaskija-paketin kyljestä ja se kuulosti sen verran eksoottiselta, että tuli heti kokeilulistalle. 

Broileri-pestolasagne

9 lasagnelevyä
600 g marinoituja broilerisuikaleita (itse laitoin 700 g hunajamarinoituja)
1 sipuli

Kastike

3 rkl Valio Oivariini juoksevaa
3/4 dl vehnäjauhoja
8 dl maitoa
1 paketti Valio Koskenlaskijaa
1 dl pestoa
½ tl mustapippuria

1. Paahda broilerinsuikaleet ja sipuli kypsäksi pannussa. 


2. Keihauta jauhot kattilassa, lisää maito ja sekoita tasaiseksi. Kuumenna, kunnes sakenee. Lisää juusto, pesto ja pippuri. Sekoita, kunnes juusto sulaa.


 3. Kaada voideltuun vuokaan kastiketta ja laita päälle kolme lasagnelevyä ja kanaa. Toista näitä kerroksia, päällimäiseksi kerrokseksi laita juustokastiketta. 

4. Kypsennä 200 asteessa n. 45 minuuttia. Peitä loppuvaiheessa leivinpaperilla, jotta ei pala.


Piparminttuisen arvio

** = 9+

Oli kyllä oikein hyvää! Vihreä väri hämäsi ainakin miestäni, mutta hänpä ei tiennyt että siinä on pestoa. ;) Kannattaa tosiaan peittää vuoka loppuvaiheessa, jotta ei pala. Hauska perusohje, jossa on kuitenkin jotain erityistä! En ole ennen kanaa laittanut lasagneen ja oli ihan hauska se testata. Mausteita saattaisin seuraavalla kerralla hieman lisätä. :)



keskiviikko 20. maaliskuuta 2013

Mustikkamuffinnit

Miksi sitä aina haalii ohjeita, joita on hirveän vaikea tehdä ja joita loppujen lopuks ei ikinä tee? Tämä ohje on kaikkea muuta kuin sellainen! Pakkasesta yritin syödä mustikoida pois muuton tieltä ja sitten keksin, että rakkaalta ystävältäni Emilialta olin saanut tällaisten mustikkamuffinnien ohjeen. Itse asiassa tämä ohje on RuokaKlubin satoa, meidän ekan RuokaKlubi-kierroksen teemana oli nimittäin makeat muffinnit.


Mustikkamuffinnit

2 munaa
1½ dl sokeria
100 g voita
2 tl vaniljasokeria
1 tl leivinjauhetta
2 dl vehnäjauhoja
2 dl mustikoita


1. Vatkaa munat ja sokeri vaahdoksi.




2. Lisää rasva sulana muna-sokeriseokseen. 

3. Sekoita kuivat aineet keskenään ja lisää varovaisesti sekoittaen taikinaan.





 4. Lisää mustikat taikinaan lopuksi. 




5. Paista 200 asteessa n. 20 minuuttia. 




Piparminttuisen arvio

** = 8½

Hyviä oli! Kiva tällainen perusohje, johon ainesosatkin lähes kokonaan löytyivät kaapista ilman että täytyy kauppaan lähteä etsimään. :) Hyvä vierasvara siis! Vaniljasokeri kivasti maistui muffinneissa, antoi mukavan säväyksen. Amerikanvuoat ehdottomasti sopivat näihin, tulee mielestäni niillä kauniimpia kuin tavallisilla vuoilla.